کد مطلب:188908 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:241

فرایند سیره نگاری
به لحاظ تفاوت سطوح جامعه كه از كودكان و نوجوانان تا مراحل عالی حوزویان و دانشگاهیان، پژوهش سیره عترت و شفاف ساختن اندیشه و رفتار عترت در سطوح متفاوت بر همگان بایسته است. به هیچ وجه نباید تبین سیره عترت در یك سطح بسنده شود. زیرا لایه های متفاوت جامعه



[ صفحه 15]



نیازمند الگو گیری از اندیشه و رفتار عترت می باشند. به همین خاطر قلم ها نیز باید در این سطوح متفاوت به گردش در آیند و هر قلمی سطح مخاطب خویش را در نظر بگیرد و با آنان گفتگو نماید.

همچنین بر فرهنگ سازان و نهادهای فرهنگی جامعه بایسته است، در مراحل متفاوت برنامه سازی و فرهنگ آفرینی نمایند. با بهره گیری از اندیشه و رفتار عترت، كودكان و نوجوان و جوانان، میان سالها و عموم مردم و نیز حوزویان و دانشگاهیان را فرهنگ سازی نمایند. تا همگان راحت و آسان به اندیشه و رفتار عترت دست یازی نمایند و از كوثر معارف و اندیشه و زلال و رفتار پاك بهره گیرند.

در هر صورت این نوشتار كه نگارش و تحقیق سیره؛ یعنی اندیشه و رفتار باقرالعلوم علیه السلام می باشد، در چهار بخش انجام گرفته است. در بخش نخست نگاهی كوتاه به زندگی حضرت شده؛ در بخش دوم برخی فضایل حضرت مورد تحقیق قرار گرفته؛ در بخش سوم هم برخی از آموزه های عرشی حضرت بررسی و تقدیم علاقه مندان حضرت شده است و در بخش چهارم كه عمده ترین بخش نوشتار را شكل می دهد، موضع گیری های باقر العلوم علیه السلام در برابر جریان های اجتماعی مورد پژوهش قرار گرفته است.

به امید الگوگیری از اندیشه زلال و رفتار پاك سلاله فاطمه و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، این نوشتار را تقدیم به روح پاك و بلند وارث دانش پیامبران و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، «باقر علم النبیین»، می نماییم.

و لله الحمد و سلام الله علی وارث علم النبیین من الاولین و الاخرین



[ صفحه 18]